Van Point Stuart naar Nitmiluk Katherine via Kakadu

15 oktober 2013 - Nitmiluk, Australië

Katherine Gorge:
In het noorden van Northern Territory ligt de prachtige Katherine Gorge. De 13 kloven over een afstand van 50 km zijn ontstaan door hevige zomerregens die zich door 1650 miljoen jaar oude zandstenen rotswanden hebben geboord. Het resultaat is een schitterend gebied met dramatische rotsformaties, diepe maar kristalheldere watergebieden en indrukwekkende watervallen.
Het Nationaal park Nitmiluk (Engels: Nitmiluk National Park) is een nationaal park in het Australische Noordelijk Territorium. Het is 2928 km² groot en ligt ongeveer 30 kilometer ten oosten van Katherine. Tot 1989 heette het nationale park Katherine Gorge National Park. In 1989 kwam het gebied in beheer van de Jawoyn, de oorspronkelijke bewoners van de streek, en de naam van het nationale park veranderde in "Nitmiluk", wat "plaatsen van cicaden" betekent. De Jawoyn beheren Nitmiluk samen met de Parks and Wildlife Commission of the Northern Territory.
Het park wordt voornamelijk bezocht voor de Katherine Gorge, een vijftig kilometer rotskloof die de rivier de Katherine in het zandsteen van het Arnhem Land Plateau heeft uitgesleten. Tijdens het droge seizoen droogt de rotsbedding op sommige plaatsen op en wordt de kloof in dertien secties verdeeld waar wel water blijft staan. In de regentijd (november tot maart) kan de rivier veranderen in een kolkende watermassa die zich door de kloof wringt. Men kan de Katherine Gorge per rondvaartboot of per kano bezoeken. In de Katherine Gorge liggen verschillende neststranden van de zoetwaterkrokodil (Crocodylus johnstoni).
Arnhemland (Engels: Arnhem Land) is een gebied van 97.000 km², in het noordwesten van het Noordelijk Territorium, Australië. Het gebied kreeg zijn naam van Matthew Flinders, die het noemde naar het Nederlandse schip De Arnhem, dat in 1623 de kust verkende. Het schip was op zijn beurt weer vernoemd naar de Nederlandse stad Arnhem. Het gebied is sinds 1931 een reservaat voor de Aborigines. In dit reservaat wonen de Yolgnu, een van de grootste inheemse stammen van van Australië.
Het gebied wordt nu namens de Aborigines bestuurd door de Northern Land Council, maar werd tot het midden van de jaren 50 bestuurd vanuit de hoofdstad Darwin.
De slangenhalsschildpad Chelodina burrungandjii is endemisch in Arnhemland en komt nergens anders ter wereld voor.
Arnhemland wordt gezien als de bakermat van de didgeridoo. Takken van eucalyptusbomen die zijn uitgehold door termieten worden door de Yolgnu gebruikt als een natuurlijk blaasinstrument. Verder is de streek bekend door de inheemse culturele overleveringen van rotstekeningen, tekeningen op boombast en zandtekeningen.
Katherine River ligt in het Northern Territory , Australië. Zijn bovenloop ligt in Nitmiluk National Park, het stroomt door het stadje Katherine en is een belangrijke zijrivier van de rivier Daly .
De eerste Europese ontdekkingsreiziger, die de rivier ontdekte, was John McDouall Stuart op 4 juli 1862 en noemde het Katherine nadat Catherine Chambers, de tweede dochter van expeditie sponsor James Chambers . De grote stad Katherine is vernoemd naar de rivier.
Eind januari 1998 verhoogde zware regen tesamen met Cyclone Les het niveau van de rivier met meer dan 20 meter en overstroomde een groot deel van Katherine stad. Een meer recente overstromingen op 6 april 2006 veroorzaakte een noodtoestand. Tijdens dit evenement piekte de rivier op een hoogte van net onder de 19 meter bij de Katherine brug over de Stuart Highway 18 oktober 2013.

Het was een hele hele lange tocht vandaag. Bijna 600 km, waar je niet altijd hard kunt rijden i.v.m. de dirty roads.

Veel is daar eigenlijk niet over te vertellen. Natuurlijk was het weer enorm heet en de luchtvochtigheid was ook hoog, dus bewegen was amper mogelijk of je zweette weer als een otter. Ieder gebied van Aboriginals heeft zijn eigen stam, clans genoemd, en in Kakadu waren dat de Bininj en Mungguy. Er zijn hele strenge regels, ook nu nog steeds, wie met wie mogen trouwen. Onderweg zagen wij hele stukken bos wat verbrand was. Wij dachten eerst dat het om bosbranden ging, maar het blijkt dat de Aboriginals dit gecontroleerd laten branden. Er zijn 2 redenen daarvoor. Ten eerste om te zorgen dat het bos niet overwoekerd wordt en ten tweede om het jagen makkelijker te maken. Het is een tijd niet gebeurd door de blanken, die Balanda's genoemd worden, maar zij hebben inmiddels geleerd door hun fouten en nu wordt het regelmatig gedaan. Je kon het ook helemaal ruiken en hele stukken bos was zwartgeblakerd.

IMG_4783IMG_4786IMG_4788IMG_4784IMG_4782IMG_4787

Ook kent men in Kakadu 6 seizoenen i.p.v. 4 zoals bij ons.

1. Yegge, cool weather time van mei tot juni.
  2. Banggerreng, harvest time in april.
  3. Gudjewg, monsoon, van december tot maart.
  4. Wurrgeng, early dry season, van juni tot augustus.
  5. Gurrung, hot dry season, van augustus tot oktober.
  6. Gunumeleng, pre-monsoon, van oktober tot december.

IMG_4780IMG_4781IMG_4796IMG_4770IMG_4771IMG_4772IMG_4776IMG_4778IMG_4774

Onderweg kwamen wij nog een camper tegen met fietsen achterop. Je zou zweren dat het om een Nederlandse camper ging, maar......dat is onmogelijk. Misschien wel Nederlanders die een camper gehuurd hebben en super optimistisch hier willen gaan fietsen.

IMG_4795                       IMG_4790

Aangekomen in onze chalet even gekeken of er een keukentje inzat en ja, dus weer 45 km naar Katherine rijden om inkopen te doen. Gelijk maar voor 3 dagen, zolang verblijven wij hier. Ik begrijp nu waarom mensen gelijk een enorme hoeveelheid inkopen doen, wel voor een paar honderd dollar, want alles ligt mijlenver uit elkaar. Je moet dus ook echt niets vergeten!

IMG_4815DSC02206DSC02205

Toen Ruud aan het koken was zat er opeens een Walibi (kleine kangoeroe) voor de deur nieuwsgierig te kijken wat we aan het doen waren.

IMG_4799IMG_4803IMG_4807

Aanvulling van Ruud: Astrid heeft nogal last van de vliegen, als we thuis zijn staat dit op een filmpje, eenmaal in Katherine haar pet met net uitgeprobeerd, nadat wij onderweg de wegwerkers ook met zo'n ding op hebben gezien staat het al lang zo gek niet meer.

IMG_4768IMG_4769