Van Fantail Lodge, Broad Bay naar Catlins Eco Cottages in Mohua Park Owaka

6 november 2013 - Owaka, Nieuw-Zeeland

De Catlins is een gebied in het zuiden van het Zuidereiland met afwisselend natuur- en landbouwgebieden. Langs de kusten en op de stranden leven onder andere zeehonden en pinguïns.
De cottages dragen namen van inheemse vogelsoorten: Riroriro, Korimako, Kahu en Karearea. Mohua Park beslaat een terrein van 8 hectaren, er komen 120 verschillende soorten inheemse planten voor en het is een beschermd natuurgebied.

Onze reis ging weer verder vandaag, niet zoveel kilometers, dus de planning was om verschillende stops onderweg te maken. Eerst richting Sinclair Wetlands, maar dit is het leuke van reizen en om je heen kijken. Plotseling zagen wij een heel oud gebouw, wat vroeger als school gediend had. Het leek zo weggelopen uit de serie "little house on the prairie". Zelfs een oude auto stond er vlakbij. (even verderop foto's van oude auto's die door de garage iets meer gecultiveerd zijn, in Nieuw Zeeland kun je je hart ophalen als je van oldtimers houdt.)

IMG_6828IMG_6831IMG_6851IMG_6830IMG_6852IMG_6854

Bij Sinclair Wetlands had je een prachtig uitzicht over het land en het water. Om daar, en eigenlijk bij alle uitzichtpunten, te komen moet je toch heel vaak off-road rijden met als gevolg de nodige stofwolken achter, voor en opzij van de auto en zelfs in de auto. Alles is vies.

IMG_6833IMG_6834IMG_6835IMG_6840IMG_6841IMG_6847

Op weg van Kaka Point naar Lighthouse kwamen we eindelijk de langgezochte zeeleeuwen tegen in de natuur. Wel heel in de verte, maar toch!!!!!! Verder naar Nugget Point met zijn vuurtoren uit 1869, die daar de wacht houdt op een kaap. Het is de woonplaats van robben, zeeleeuwen, jan-van-genten, aalscholvers, pinguïns en pijlstormvogels. In de verte dachten wij een geeloog pinguïn op de rots te zien, erg klein en nu, nadat wij de foto vergroot hadden, denken wij eerder dat het een grote vogel was, of toch..............!!!!! En toen was er eindelijk koffie, inmiddels 13.00 uur, dus wel verdiend.

IMG_6857IMG_6863IMG_6866IMG_6867IMG_6870IMG_6873IMG_6876IMG_6878IMG_6880IMG_6936IMG_6922IMG_6882IMG_6920IMG_6937IMG_6860IMG_6888IMG_6891IMG_6899IMG_6904IMG_6911IMG_6912IMG_6923IMG_6925IMG_6934                                 IMG_6927IMG_6938

IMG_6939IMG_6942IMG_6943

Na boodschappen (een heel klein pestwinkeltje in Owaka, waar bijna niets te koop was, 3 huizen, een cafe en een benzinepomp) gedaan te hebben en ook getankt, op naar onze verblijfplaats voor de komende 2 nachten. Onze gastvrouw/heer, Mary en Fergus, waren er niet, maar er lag een briefje met sleutel.

De cottage ligt prachtig met uitzicht op de groene bergen en de schapen, helemaal vrij, geen mens te bekennen. Een heel groot balkon, eettafel met 2 stoelen, 2 zitjes en een Kingsize bed. Keukentje ook weer compleet met oven en magnetron en natuurlijk badkamer met douche. Complete rust, geen connectie met telefoonprovider, geen internet en zelfs geen televisie, dus genieten van het uitzicht en lezen, lezen en lezen, en oh ja......er staat wel een hypermoderne Hifi installatie waar wij via bluetooth de muziek van de iphone van Astrid kunnen afspelen.

IMG_6945IMG_6947IMG_6986IMG_6988IMG_6948IMG_6990

Na ons geïnstalleerd te hebben toch nog maar even naar de Purakaunui watervallen en de Purakaunui Bay en toen was het echt genoeg voor vandaag, genoeg gelopen en geklommen (vindt Astrid) Morgen staat er weer genoeg op de planning.

IMG_6950IMG_6954IMG_6971IMG_6960IMG_6962IMG_6961IMG_6975IMG_6979IMG_6983

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade