Blue Mountains Day Tour

29 oktober 2013 - Blue Mountains, Australië

De Blue Mountains is een gebergte in Nieuw-Zuid-Wales, Australië.
De dichte eucalyptusbossen geven de lucht een blauwe gloed vandaar dat deze bergen "de Blauwe Bergen" heten.
Het uitzicht over deze Australische bergen met zijn inheemse dieren, diepe ravijnen, watervallen en onontgonnen struikgewas is adembenemend. Deze enorme "wildernis" behoort tot het werelderfgoed van UNESCO. Meer dan 92 verschillende soorten eucalyptus bomen zijn vertegenwoordigd in Blue Mountains National Park.

Een belangrijke rotsformatie is te zien bij Echo Point. Volgens overleveringen van de Aboriginals zijn hier drie zussen (Meehni, Wimlah en Gunnedoo) versteend. De drie uitstekende rotspunten worden dan ook:
The Three Sisters genoemd.

De Three Sisters is een bekende rotsformatie in de Blue Mountains in Nieuw-Zuid-Wales (Australië). Ze staan dichtbij het plaatsje Katoomba, waar ze boven de Jamison-vallei uittorenen. Het is één van de bekendste attracties van de Blue Mountains'. De namen van de zusters zijn Meehni (922 m), Wimlah (918 m) en Gunnedoo (906 m).
De rotsformatie is gevormd door erosie. Het zachte zandsteen in de Blue Mountains is makkelijk te vervormen door de wind, regen en rivieren, zodoende zijn de toppen rond de Jamison-vallei langzaam afgesleten. Formaties zoals de Three Sisters ontstaan als water in kleine spleten in de rotsen sijpelt, waardoor de spleten langzaam groter worden. Uiteindelijk zal de rotsformatie helemaal eroderen en zal er niets meer van overblijven.
Om het toerisme te stimuleren is een legende rond de rotsformatie gecreëerd. De legende wordt onterecht verteld als een eeuwenoude Aboriginal-legende. De legende vertelt dat drie zussen verliefd werden op drie mannen van een andere stam. Het was echter volgens hun wetten verboden met ze te trouwen. Er ontstond een gevecht. Om de zussen te beschermen veranderde een wijze ze in steen.

Jammer genoeg overleed de wijze tijdens het gevecht en kon niemand ze weer terug veranderen.
Vanaf Echo Point loopt een bospad dat via een goed onderhouden stalen trap naar de Three sisters en verder naar de bodem van de vallei leidt. Zo kan ook naar Katoomba Falls en de Katoomba Scenic Railway gelopen worden.

Echo Point is een uitzichtspunt in het Australische berggebied Blue Mountains nabij Katoomba. Vanaf dit punt heeft men een uitzicht met de Three Sisters en Jamison Valley.
De Prince Henry Cliff Walk verbindt Echo Point en de Three Sisters via een wandelroute. Via de Giant Stairway, een steile trap van 860 treden, uitgehakt in de rotsen, kan worden afgedaald naar de vallei.

Punctueel kwam de bus van Anderson's tours aangereden, dus 07:00 uur. Onze gids en chauffeur "Sarsha" was erg vriendelijk en zette meteen de toon van de dag, gezellig, informatief en punctueel.

IMG_6023IMG_6076IMG_6078

Voordat wij alle gasten hadden verzameld waren wij inmiddels 1 uurtje verder. Totaal 20 passagiers waarvan 2 uit Great Britain, 2 uit Frankrijk en 14 uit Duitsland welke de reis hadden gecombineerd met een dokters congres over longkanker.

Direct ging het gesprek over de bosbranden en volgens Sarsha wordt het geweldig overdreven, voornamelijk door de pers. Vorige week zijn er i.v.m. evacuatie 2 dagen geen tours geweest, maar alle andere tours hebben normaal plaats gevonden. Na een 2 uur durende rit aangekomen in Katoomba, het centrum van de Blue Mountains. De valei waarin de 3 sisters liggen, de skyway, de cableway en de railway, welke "Jamision Valley" heet worden in zijn geheel, met alle attracties,  "Scenic World" genoemd. Alle transportmiddelen zijn het afgelopen jaar vernieuwd, er is in totaal een bedrag van AU $ 30 miljoen geïnvesteerd om mee te kunnen met de moderne tijd.

IMG_5981IMG_5978IMG_6011IMG_5963IMG_5965IMG_5977

Aangekomen bij de skyway worden wij over de kloof heen gevlogen (!) en daarna met de cableway de diepte in om over een boardwalk een stukje van de forest en de kolenmijnen te leren kennen. Gelukkig liepen wij niet een maandje of 6 geleden over de boardwalk, onder 1 van de overhangende rotsen is een enorm stuk afgebroken en midden op de boardwalk gevallen.

IMG_5992IMG_5993IMG_5998IMG_6012IMG_5995IMG_5990IMG_5985IMG_5976

Na uitleg hoe de mijnen functioneerde op naar de railway.

IMG_6004IMG_6006IMG_6007

Deze is erg indrukwekkend geworden, je kunt je zitting instellen op skyzicht of afgrondzicht, welke stand dan ook, het gaat bijna loodrecht omhoog en je hebt handen, voeten en knieën nodig om enigszins op je plaats te blijven.

IMG_6015IMG_6016IMG_6017IMG_6030IMG_6031IMG_6032

Na dit enerverende ritje op naar het cultureel centrum, daar barsten ze van in Australië. De aboriginals die deze show verzorgden zagen er niet echt "natuurlijk" uit, buikjes, goed geknipt en geschoren en de huidskleur was al aardig blank. De persoon die de didgeridoo speelde deed dit erg goed.

IMG_6034IMG_6048IMG_6051

Ook konden wij dit moment gebruiken om op het "echopoint" de 3 Sisters van dichtbij te fotograferen. Door de branden aan de andere zijde van de Blue Mountains was er toch wel veel smog/rook in de lucht waardoor niet alle foto's duidelijk zijn geworden.

IMG_6019IMG_6021IMG_6054IMG_6057IMG_6058IMG_6061IMG_6065IMG_6066IMG_6067IMG_6093

De lunch op de golfclub was prima en daarna op naar een gezellig plaatsje, "Leura Village of Garden" genoemd. Erg commercieel! Omdat wij op weg zijn, en dat komt vaker voor, met toeristen die alleen Sydney aandoen wordt ook een wildlife park bezocht waar het wildlife van Australië kan worden bekeken, genaamd: Featherdale Wilderness.Toch wel leuk dat wij hier de Cassowary, Dingo, Koala hebben gezien, ook zijn wij hier kangoeroes soorten tegen gekomen die wij in het wild nog niet hadden gezien. Maar ook heel triest om een zoutwater krokodil te zien in een soort mini zwembadje.

IMG_6104IMG_6134IMG_6127IMG_6159IMG_6100IMG_6102IMG_6073IMG_6112IMG_6114IMG_6115IMG_6119IMG_6136IMG_6139IMG_6144IMG_6154IMG_6138IMG_6183

Na het park nog een kleine tour door het olympisch dorp gekregen, ligt er nu wel erg verlaten bij!
Op naar de Ferry over de Parramatta rivier die ons naar Circular Quay moet brengen. Al met al een geslaagde dag, wel koud aan het einde van de dag, regen en de temperaturen niet hoger dan 16 graden, dus vliesvest en windjack aan, zelfs Astrid, en dat wil wat zeggen.