Onderweg richting Rose Gums, Malanda

6 oktober 2013 - Malanda, Australië

Rose Gums Wilderness Retreat met uitzicht op Mount Bartle Frere grenst aan het werelderfgoed Wooroonooran National Park.

Mount Bartle Frere is de hoogste berg in Queensland op een hoogte van 1622 meter (5322 voet). De berg is vernoemd naar Sir Henry Bartle Frere , een Britse koloniale beheerder en daarna voorzitter van de Royal Geographical Society van George Elphinstone Dalrymple in 1873. Bartle Frere was de Britse gouverneur van de Kaapkolonie in het begin van de Zulu-oorlogen. De Aboriginal naam voor de berg is Chooreechillum.

Het ligt 51 km ten zuiden van Cairns in het Wooroonooran Nationaal Park ten zuidwesten van de stad van Babinda aan de oostelijke rand van de Atherton Tablelands. Mount Bartle Frere is onderdeel van de Bellenden Ker Range en de waterscheiding van Russell River .
De voet naar de top wordt volledig gedekt door het regenwoud, variërend van typische tropisch regenwoud in de laaglanden tot aan lage nevelwoud op de koelere top, waar de temperatuur tot 10 ° C (18 ° F) lager is dan aan de kust.

Wooroonooran National Park: Wooroonooran is een nationaal park in Queensland (Australië), 1367 km ten noordwesten van Brisbane, tussen Innisfail en Cairns .
Het park is een van de Wet Tropics World Heritage Area reeks nationale parken. De World Heritage gebied strekt zich uit van Townsville in het zuiden naar Cooktown in het noorden, en bevat een aantal van de oudste overlevende regenwouden in de wereld.
Het nationale park beslaat het grootste deel van Bellenden Ker Range en omvat de twee hoogste bergen van Queensland, Mount Bartle Frere (1622 m) en Mount Bellenden Ker (1592 m). Walshs Piramide op 922 m hoog, ligt net ten zuiden van Gordonvale en is een van de hoogste vrijstaande natuurlijke piramides in de wereld.

Het park bestaat uit twee delen: de Palmerston en de Josephine secties. Zowel de Noord-en Zuid-takken van de Johnstone River stroom door de sectie Palmerston.
De Millaa Millaa Falls zijn grenzend aan de stad van Millaa Millaa, op de Atherton Tableland in Far North Queensland, Australia. Millaa Millaa is een Aboriginal woord voor voldoende water of een waterval. De watervallen zijn 18,3 meter hoog met een zwembad geschikt voor zwemmen bij hun basis. De Millaa Millaa Falls zijn te bereiken via verharde weg af de Palmerston Highway ongeveer 5 minuten van de township van Millaa Millaa.

Millstream Falls National Park: De twee ingangen van het park liggen 4,5 kilometer verwijderd van Ravenshoe, dat 147 kilometer ten zuidwesten van Cairns ligt. Big Millstream Falls valt over de rand van een verharde basalt lavastroom en is, naar men zegt, de breedste “single-drop” waterval van Australië. Een aparte parkingang leidt naar de Little Millstream Falls.
Het park ligt binnen het traditionele leefgebied van de Jirrbal. Deze bevolkingsgroep leefde hier in semi-permanente dorpen en het regenwoud was voor hen een bron van voedsel, materialen en medicijnen. Het park heeft ook een Tweede Wereldoorlog geschiedenis. Tussen 1943 en 1945 verbleven hier soldaten om te herstellen en te trainen. Dit gebied was dicht bij de slagvelden in Nieuw Guinea en het klimaat was voor de soldaten vele malen beter dan de tropische hitte aan de kust. Er zijn nog veel restanten uit deze tijd terug te vinden.

Kratermeren, Eacham en Barrine: Er wordt aangenomen dat Meren Eacham en Barrine ongeveer 12.000 jaar geleden gevormd werden tijdens de meest recente periode van vulkanische activiteit op de Tablelands en zijn explosiekraters bekend als maren. Aboriginal legende vertelt het verhaal van hun vorming. Gelegen op slechts 15 minuten van Malanda worden de heldere diepe wateren van de meren omgeven door weelderige tropische regenwoud en zijn verbluffend mooi. Wandelingen van ongeveer 3 km in lengte omcirkelen beide meren, terwijl boottochten worden aangeboden op Lake Barrine van het schilderachtige meer Barrine theehuis. Beide kratermeren bieden een uitstekende gelegenheid om vogels en wilde dieren te bekijken, maar ook muskus-rat kangoeroes, water draken en reusachtige amethystine pythons worden regelmatig gespot bij Lake Eacham. Lake Barrine is ook de thuisbasis van de prachtige Twin Kauri Pines.

Na advies van Stephen en Maureen wat wij allemaal tijdens de route konden bezichtigen, gingen wij op weg naar Malanda.

De eerste stop was in Mareeba. Bijna alle Arabische koffie van Australie wordt daar verbouwd. Wij bezochten Coffee Works, waar je allerlei soorten koffie kon drinken en allerlei soorten chocola kon eten. De chocola lag ook in een speciaal gekoelde ruimte vanwege de warmte. Ik (Astrid) heb een heerlijke Swiss coffee gedronken.

.IMG_4103                    IMG_4128IMG_4105IMG_4123IMG_4122IMG_4247IMG_4249IMG_4124

IMG_4248IMG_4118IMG_4126IMG_4109IMG_4115IMG_4104                 IMG_4121                              IMG_4251

De tweede stop was vlakbij Yungaburra, waar we de Curtain Fig Tree hebben bezocht. Volgens iedereen een MUST! De foto's spreken voor zich en verklaren ook de naam.

.                    IMG_4140                    IMG_4137IMG_4138IMG_4130IMG_4131IMG_4133IMG_4134IMG_4141IMG_4136IMG_4135IMG_4149

De derde stop was bij Lake Barrine, een meer dat ontstaan is door vulkaanuitbarstingen.

IMG_4144IMG_4145IMG_4146IMG_4147IMG_4143IMG_4148

Onderweg hebben we veel kangoeroes gezien, alleen jammergenoeg niet levend, maar doodgereden door automobilisten. We komen vast nog wel levenden tegen de komende weken.
Na wat gepuzzel kwamen we eindelijk bij Rose Gums aan. Vooraf nog wel boodschappen gedaan, want het ligt in the middle of nowhere en dit verblijf is selfcatering, dus we kunnen ons eigen eten maken.
Het verblijf is prachtig. Groot, beneden grote kamer, grote badkamer met een bubblebad en aparte douche, slaapkamer met een Kingsize bed, prima ingericht keukentje met in de ijskast een ontbijtpakket voor 2 dagen, 2de verdieping nog een slaapkamer, buiten een groot balkon met eettafel en uitzicht over de bomen uitkijkend naar bergen. En er is ook nog een barbecue aanwezig. Je hebt hier een Remi gevoel (alleen op de wereld), want je ziet en hoort niemand, alleen vogelgeluiden en oh ja, ook best wel veel vliegen (muggen, steekvliegen, irritante zoem vliegen).

DSC02180DSC02181DSC02182DSC02183IMG_4151IMG_4153