Otago Peninsula, Sandfly Bay, Albatross Centre en Nature Wonders

4 november 2013 - Otago Peninsula, Nieuw-Zeeland

Otago Peninsula:
Het overheersend groene schiereiland Otago, in het zuidoosten van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland, ligt in het verlengde van de stad Dunedin. Dunedin is de op één na grootste stad op het Zuidereiland.
De heuvels en valleien die de stad omgeven, zijn overblijfselen van een uitbarsting van een uitgestorven vulkaan, net als de natuurlijke haven van Dunedin. Langs steile kliffen kan men zeldzame dieren spotten, zo
als de koningsalbatros, geeloogpinguïns en zeeolifanten.

Cruisen over het schiereiland:
De Otago Peninsula is gemakkelijk te bereiken vanuit Dunedin en het beste te verkennen per auto. Rij via de twintig kilometer lange natuurlijke haven, Otago Harbour, langs de rotsachtige kustweg naar het noorden. Stop bij een ‘verborgen vallei’, het stadje Portobello en de Maori-nederzetting Otakou om te eindigen op het noordelijkste puntje van het eiland, waar je albatrossen, pinguïns en zeehonden spot.

Dunedin (Ōtepoti in het Maori) is de tweede stad in aantal inwoners na Christchurch op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland met circa 113.600 inwoners (2005) en een oppervlakte van 3315 km². Dunedin werd in 1848 gesticht door de Free Church of Scotland. De naam komt van Dun Eidann, de Keltische naam voor de Schotse hoofdstad Edinburgh. In Dunedin staat de oudste universiteit van Nieuw-Zeeland, de University of Otago.
Dunedin is een studentenstad. Deze stad heeft een typische Schotse uitstraling en bezit twee grote kerken: de Anglicaanse St. Paul's Cathedral en de First Church. De katholieke kathedraal is de Sint-Jozef kathedraal. Het stratenplan is bijna volkomen gelijk aan dat van Edinburgh in Schotland. Het middelpunt van Dunedin wordt ook wel The Octagon genoemd, vanwege zijn achthoekige vorm.

Pinguïns met gele ogen:
Iets verder naar het noorden, nog steeds aan de westkust van het schiereiland, ligt het plaatsje Otakou. Dit kleine vissersdorpje is een van de eerste Maori-nederzettingen. Men kan er de Maori-kerk en het gemeenschapshuis bezoeken. Er leven veel zeldzame dieren op het noordelijke deel van de Otago Peninsula. Zo vind je in Penguin Place geeloogpinguïns. Bespied deze bedreigde diersoort van dichtbij vanuit gecamoufleerde greppels van piekerig gras. De pinguïn, die enkel voorkomt in Nieuw-Zeeland, dankt zijn naam aan zijn gele iris en de karakteristieke gele band om zijn hoofd. Met een populatie van zo’'n vijfduizend dieren, is het één van de zeldzaamste pinguïns ter wereld.

Nestelende koningsalbatros:
Rij snel door naar Taiaroa Head, in het allernoordelijkste puntje van Otago Peninsula. Dit is de enige plek op aarde waar de noordelijke koningsalbatros nestelt. De vleugels van deze vogel hebben een spanwijdte van drie meter, waardoor ze afstanden van maar liefst 2.500 kilometer afleggen zonder ook maar één keer te landen. De kolonie hier telt meer dan honderd vogels.
Loop langs de roodwitte vuurtoren uit 1864 en vervolgens van de kliffen naar beneden tot je uitkomt op Pilots Beach. Pelsrobben en Hooker’s zeehonden liggen hier te chillen op het strand, in het gezelschap van de grootste kolonie blauwe pinguïns op de Otago Peninsula. Met een beetje geluk spot je ook nog een Dusky dolfijn, orka of walvis.

Larnach Castle:
Op de terugweg naar Dunedin rij je door het heuvelachtige, groene binnenland van Otago Peninsula. Bezoek Larnach Castle: het enige kasteel van Nieuw-Zeeland. Tussen 1871 en 1885 laat de steenrijke bankier en politicus William Larnach dit kasteel bouwen voor zijn vrouw Eliza de Guise. Waan je in een andere tijd terwijl je dwaalt door het in Schotse stijl gebouwde kasteel, gevuld met veel marmer, Venetiaans glas, antieke meubels, beschilderde plafonds en een heuse hangende trap. Het hoogtepunt is de balzaal, die Larnach aan zijn dochter Katie cadeau gaf. Vanuit de toren van het kasteel kijk je uit over de prachtige omringende bossen.
In 1967 kocht de familie Barker het verwaarloosde kasteel en bracht het weer terug in haar oude luister.

Het schiereiland is niet erg groot en omdat wij van mening waren dat de koelkast aan stond, niet verder gekeken en pas veel later ontdekt dat dit niet het geval was, dus.........opnieuw vlees kopen in Dunedin.

Op de terugweg zijn wij langs kasteel Larnach gereden maar.......om nu NZ$ 29,00 p.p. te betalen vonden wij niet echt nodig, omdat wij al genoeg kastelen in Spanje hebben gezien.
De route midden door het eiland, Highcliff Road, is geweldig, mooie uitkijkpunten en omdat Astrid Sandflies zo leuk vindt, ook maar even naar Sandfly Bay gereden, echter........hier wordt bedoeld dat het "zand vliegt" , dus geen vervelende insecten beten.

IMG_6650IMG_6634IMG_6637IMG_6646IMG_6640IMG_6647IMG_6645IMG_6639IMG_6649

Op dit strand in de verte ook een zeeleeuw te zien, echter dusdanig ver dat wij het risico lopen dat deze er bij aankomst niet meer is, dus.......kijken of wij de vanavond tijdens de tour "Nature Wonders" gaan zien.

Wel ook nog even naar het "Royal Albatross Centre" geweest, echter geen Albatros te bekennen, ook hier hopen wij deze tijdens de tour te zien. Hopelijk is het karretje "stront vrij", de looppaden rondom het Albatros centrum in ieder geval niet.

IMG_6663IMG_6664IMG_6665                    IMG_6668                        IMG_6669

We zitten nu lekker voor ons huisje en gaan om 15.00 uur op pad naar de "Nature Wonders Tour"

Nature Wonders: Er is hier veel te doen op het gebied van pinguïns, zeeleeuwen, zeehonden en albatrossen spotten, de vraag is: hoe......per boot, lopend met een gids of in een 8 weels terreinwagentje. Op advies van Leny en Aad, die hier vorig jaar zijn geweest, hebben wij besloten met het terreinwagentje te gaan. De deelnemers van de groep voor ons kwamen vol stof en modder terug, wel hadden zij van de organisatie dikke overjassen aan om je eigen kleding te beschermen. Dus op weg..........jas aan, 5 man en een gids in de kar en rijden maar. Als eerste een stop om van het uitzicht te genieten. Daarna gingen wij naar een kolonie van zeehonden en zeeleeuwen. Leuk om te zien.

IMG_6670IMG_6681IMG_6673IMG_6679IMG_6682IMG_6683IMG_6685IMG_6686IMG_6687IMG_6688IMG_6689IMG_6690IMG_6692IMG_6696IMG_6697IMG_6700IMG_6702IMG_6705IMG_6707IMG_6712IMG_6716

Die grote slierten, die in de zee tussen de rotsen drijven, is een soort zeewier wat alleen in Nieuw Zeeland en Argentinië voor komt. Zij vormen, samen met de octopus, voor de voeding die zeehonden, pinguïns etc. nodig hebben.

IMG_6706IMG_6721IMG_6722

Na deze geweldige spot op naar de pinguïns, daar hadden wij toch wel het gevoel dat een en ander in scène was gezet ter wille van de toeristen die perse van dichtbij pinguïns willen zien. Dus de geeloog pinguïns die wij op de foto hebben zijn niet echt in het wild op de foto gezet. De bleu pinguïn zit op een nest en is tussen de rots moeilijk te zien, dus slechts 1 blue pinguïn.

IMG_6729IMG_6730IMG_6731IMG_6732IMG_6733IMG_6734

Wij gaan over 2 dagen nog verder naar het zuiden en daar hopen wij dan wel grotere aantallen pinguïns te zien.