Wetlands Cruise over de Mary River

13 oktober 2013 - Point Stuart, Australië

De Rockhole Billabong is onderdeel van de grootste permanente waterrijke gebied van de Mary River-systeem. Het voegt zich corroborree Billabong en vormt een van de meest diverse ecosystemen in Australië. Het kreeg zijn naam van een natuurlijke rots richel en diepwater gat. De term billabong komt van een Aboriginal term voor 'altijd water'.
De Top End 'regenseizoen' transformeert de Mary River Wetlands in een binnenzee en vult de aarde na de lange droogte. Vissen, krokodillen en vogels broeden en bloeien. Als het overvloedige water verdwijnt, creëert het 'droge seizoen' een geweldig spektakel voor mensen om daar enorme aantallen vogels en grote krokodillen te bekijken.
Velen geloven dat de overgrote wetlands van de Mary River-systeem een van de de mooiste zijn in de Top End. Men ervaart de uiterwaarden en paperbark bossen, de broedpopulaties van Brolga, zilverreiger, Jabiru, zee adelaar, Magpie ganzen en nog veel meer vogelsoorten. Er zijn meer dan 250 soorten vogels in de rivier de regio Mary. Spot zoutwater krokodillen evenals zoet water krokodillen, wilde buffels en wallabies aan de waterkant en veel meer wilde dieren in de Wetlands.

Om 4 uur moesten wij op de verzamelplaats zijn, ongeveer klein uurtje rijden. Het was inmiddels weer boven de 35 graden. Jeff was onze gids en samen met Tanja/Mischa, Tineke/Bert (allemaal mensen die wij in de loop van de reis hebben ontmoet en ook met Travelessence reizen) en nog een groep mensen die wij niet kennen vertrokken we.

IMG_4584DSC02192IMG_4664

Het was prachtig over het water met reusachtige bloeiende waterlelies.

IMG_4624IMG_4619DSC02202IMG_4589IMG_4648IMG_4662IMG_4595

IMG_4592DSC02201DSC02196                    IMG_4629                       IMG_4625

De oevers waren prachtig begroeit met een grote verscheidenheid aan bomen en planten. Jeff wees ons op verschillende vogels (namen inmiddels weer vergeten, maar wel foto's van gemaakt).

IMG_4598IMG_4600IMG_4602IMG_4614IMG_4615IMG_4638IMG_4654IMG_4660IMG_4658IMG_4604IMG_4591IMG_4609IMG_4634IMG_4605DSC02203

En natuurlijk op zoek naar crocodiles. Er zwemmen zowel zoetwaterkrokodillen, freshwater crocodile genoemd, als zoutwaterkrokodillen, estuarine crocodile genoemd. Ze waren moeilijk te zien en vaak gingen de krokodillen gelijk kopje onder. Maar gelukkig toch een paar foto's van beide soorten, vooral herkenbaar voor kenners aan hun bek. Zoetwaterkrokodil hebben een smalle snuit en zoutwaterkrokodil een brede.

IMG_4586IMG_4685IMG_4641IMG_4667IMG_4672IMG_4679IMG_4680IMG_4681IMG_4682IMG_4690IMG_4655IMG_4694

Nadat inmiddels iedereen op een kookpunt was vanwege de enorme hitte en de brandende zon, kwamen we weer terug. Gezellig gegeten met een groep mensen, waar inmiddels ook Marijke en Jan zich bij hadden gevoegd.