Via Jim Jim road naar Kakadu

12 oktober 2013 - Point Stuart, Australië

Als het binnendoor kan, dan niet via de high way (Arnhem highway) dachten wij, dus........op de kaart weliswaar een dirty road maar niet uitsluitend 4WD. Een prachtige route, veel stof wanneer je met 100km per uur eroverheen raast, veel wilde paarden, mooie roofvogels en dan opeens een bord: Crocodile inhabitant en cross the South Crocodile river. De vraag is: doen wij het of doen wij het niet? (de rivier door rijden). Onze Toyota Kluger ziet er uit als een 4WD maar is het niet, geen bereik op de telefoon, geen lier en al 75km lang geen auto, mens of anderszins beschaafd iets gezien, dus.......... zijn we maar gedraaid en 75 km terug gereden.

IMG_4510IMG_4512IMG_4516IMG_4519IMG_4518IMG_4520

Wel even naar de Bark Hut gereden (maar slechts 50 km.), enige locatie in de wijde omtrek waar je enig vorm van beschaving ziet en waar je: coffee latte kan drinken, water kan kopen (9 AU$). Kom je daar zowaar Nederlandse meisjes/jonge vrouwen tegen die er werken en daar zij niets kunnen uitgeven, sparen zij volop voor de volgende tour. Ze verdienen met het werken in de keuken best veel, in 2 maanden 8.000 AU$ netto per persoon incl. kost en inwoning.
Op de terugweg naar de lodge ook nog even naar Shady Camp gereden, gelegen aan de Mary River. Hier is door een kleine dam een splitsing van zoet (genoemd freshwater) en zoutwater gemaakt. Nadeel is alleen, dat de zoutwater crocodiles ook kunnen leven in zoet water en deze zijn erg gevaarlijk. Er zitten er duizenden en eten alles wat er op hun weg komt. Iedere week staan er wel gruwelijke crocodile verhalen in de krant of wordt ernaar verwezen op het journaal. Dus ik (Ruud) als bewaker van Astrid in de auto en Astrid maar mooie foto's maken.

IMG_4523IMG_4524IMG_4525IMG_4527IMG_4528IMG_4529
Eenmaal terug op de lodge snel een duik in het zwembad genomen en op naar de Safari.

Safari Wetland:

Met een super geinig karretje samen met onze gids Dean, de Wetlands in. Erg leuke tocht en gelijk gevraagd waarom overal waarschuwingen staan voor de Mimosa plant. Deze plant overwoekerd de Wetlands en moet worden ingedamd. Iedereen die in contact komt met deze plant moet ervoor zorgen dat er geen zaadjes meegedragen worden.
Dean gaf ook direct aan dat er niet meer zoveel slangen zitten. Er zijn vanuit Azië kikkers uitgezet die voor dieren enorm giftig zijn. Na het eten daarvan kan zelfs een crocodile het leven laten. Wel is het zeker dat slangen het niet overleven. 's Avonds wordt je gek van die kikkers, ze zitten overal en je moet oppassen dat ze niet in je kamer glippen of dat je er op staat.
Verder met de safari.......enorm veel vogels gezien, buffels wel gezien, maar of heel ver weg of wel in het donker. Waar we gereden hebben stond vorige week nog volop water. We naderen het regenseizoen dus ook het einde van de dry-season, waardoor de Wetlands steeds verder uitdrogen. Wel is het mooi dat er in Oktober bijna geen muggen zijn en dat je met dit karretje ver de wetlands in kunt rijden. De wild pigs hebben wij niet gezien, wel de kuilen waar zij overdag in liggen om verkoeling te zoeken/krijgen.

IMG_4530IMG_4531IMG_4534IMG_4535IMG_4539IMG_4545IMG_4547IMG_4548IMG_4552IMG_4557IMG_4564IMG_4575

Aan het einde van de 2 uur durende rit beleefden wij zonsondergang, gigantisch mooi. Het enige dat je daar hoorde waren de vogels en sprinkhanen.

IMG_4551IMG_4567IMG_4572                    IMG_4579                       IMG_4583