Van Awatuna Homestead, Hokitika naar Surfwatch, Kaikoura

17 november 2013 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

In de taal van de Maori's betekent Kaikoura "maaltijd van rivierkreeften", een verwijzing naar de vissersoorsprong van deze plaats in Nieuw Zeeland. Kapitein Cook voer in 1770 langs het Kaikoura Peninsula en noemde het "Lookers On" vanwege de zwijgzaamheid van de plaatselijke Maori.
Resten van deze vroegere tijden zijn te vinden bij Fyffe House, het oudste overlevende gebouw, en in het Kaikoura Museum. Tegenwoordig is deze nederzetting op South Island een ideaal basiskamp voor de observatie van de zeedieren (potvissen, dolfijnen, orka's en pelsrobben). Op het menu staat de verse lokale vangst. Talrijke galerieën tonen breiwerk, aardewerk en sieraden van plaatselijke handwerklui.

Na hartelijk afscheid genomen te hebben van Hemi en Pauline (zulke super aardige mensen, zelfs Ruud kreeg nog gebakken eieren) en nog even met Leorah, Erik en Isaiah geskypt te hebben, vertrokken we voor een lange rit, nml. 350 kilometer. ( Niet zomaar een rechte weg, dwars door de bergen, bocht na bocht)
Onderweg zagen we een heleboel oude, verroestte oldtimers, gewoonweg collector items voor de liefhebber en onze eerste stop was in Reefton.
Reefton is in 1872 gesticht en is genoemd naar de goudhoudende kwartsaders (reefs) in het gebied. Het "gouden" verleden van het plaatsje blijkt uit de vele historische overblijfselen van de goudkoorts van rond 1870.

IMG_8352IMG_8353IMG_8354

IMG_8356IMG_8355IMG_8357IMG_8369IMG_8371IMG_8370

Waarschijnlijk was er een bijeenkomst van ook weer oude oldtimers, maar deze waren in goede staat en reden nog. Ook daar zag je weer "Kiwi's" op blote voeten en korte broek in de stromende regen, terwijl de toeristen dik aangekleed rondliepen. Wat een contrast!

IMG_8376IMG_8378IMG_8380IMG_8381IMG_8379IMG_8382IMG_8384IMG_8386IMG_8387IMG_8372IMG_8373IMG_8374

Het weer was erg slecht, regen, regen en nog eens regen en soms reden we zelfs in de wolken.Op de route langs de Waigu River zagen we prachtige velden met gele bloemen, die afstaken tegen de groene en grijze bergen. Echt een genot om daar door heen te rijden.

IMG_8395IMG_8399IMG_8403IMG_8404IMG_8411IMG_8413

Hanmer Springs is een plaats in de regio Canterbury op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland, 65 kilometer ten zuidwesten vanKaikoura. De plaats is gebouwd rond een populaire warmwaterbron, ontdekt aan het einde van de 19e eeuw. In Nieuw-Zeeland is de plaats vooral bekend vanwege het Queen Mary Hospital, een kliniek voor drugsverslaafden. In 2003 is de kliniek gesloten en in 2007 is een luxueus spa centrum geopend in het gebouw.

Een ontspannende stop werd er gemaakt bij de Hanmer Springs, waar wij anderhalf uur heerlijk hebben gebadderd in warme vulkaan bron baden. Het is een klein bergdorp, 385 meter boven de zeespiegel. De hete bronnen waren al in 1859 ontdekt, maar het reservaat werd pas in 1883 officieel geopend.

Buiten koeien, schapen en paarden, zag je ook regelmatig kuddes alpaca's in het wit, bruin en/of zwart. In Nieuw Zeeland is het nu erg populair om een kruising van een hert en alpaca te maken, deze brengen naar het schijnt heel veel geld op, NZ$ 50.000 per stuk.

IMG_8465IMG_8466IMG_8469

Tegen de avond kwamen wij aan. Lynn kwam ons later hartelijk begroeten. Wij hebben B&B, maar wel lekker een huisje. Ontbijtspullen lagen allemaal in de ijskast en verder zitten wij heerlijk privé.
Atty en Herman zitten ook in dit park, dus gelijk opgezocht en wat gedronken met hun. Zij zitten in een super de luxe huisje, eigenlijk voor 6 personen, maar wij zijn dik tevreden met dit en de open haard brandt inmiddels en is het lekker warm en knus. Het is hier een prachtige locatie, mooie tuin, Maori houtsnijwerk bij het kantoor. Vanaf Kaikoura zie je de bergen aan de horizon, het plateau aan het einde is de locatie van deze cottage. Vanaf de weg gaat het stijl omhoog en als herkenning alleen een brievenbus.

IMG_8534IMG_8479IMG_8499IMG_8500IMG_8502IMG_8423                                  IMG_8415IMG_8418

Lynn en David hebben van deze locatie echt iets bijzonders gemaakt.