Kaikoura Whale Watching

18 november 2013 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Tijdens deze cruise kan men verschillende soorten walvissen tegenkomen, afhankelijk van het seizoen. Gedurende het hele jaar leven hier enorme potvissen. In juni-juli maakt men kans om de bultrug te zien en de orka komt hier voor in december-maart. Uiteraard leven hier ook andere zeedieren zoals verschillende soorten dolfijnen, zeehonden en vele zeevogels zoals de koningsalbatros.
Whale Watch Kaikoura is Nieuw Zeelands enige walvisobservatiestation, waar bezoekers het hele jaar door reusachtige potvissen van dichtbij kunnen observeren. Er worden dagelijks tochten ondernomen.
Kaikoura’s potvissen zijn de grootste tandwalvissen ter wereld en tevens ’s werelds grootste vleeseters. Eén zo’n walvis is even groot als vier olifanten. Hun tanden kunnen meer dan een kilo wegen en tot 20 cm lang worden. De walvissen jagen op een diepte van ca. twee kilometer in de Kaikoura Trog op pijlinktvissen. De littekens die veel van deze dieren vertonen zijn een gevolg van hun strijd met deze diepzeemonsters.
Behalve potvissen mag u ook rekenen op pelsrobben, dolfijnen, albatrossen en, afhankelijk van het seizoen, andere soorten walvissen zoals bultruggen en blauwe vinvissen. Ook leven er orka’s of zwaardwalvissen, Dusky- en Hector-dolfijnen en talloze soorten zeevogels.

De foto's van internet, zie de eerste 3, en het verhaal van Kaikoura Whale Watching maken ons erg nieuwsgierig wat de dag ons gaat brengen, wat een dieren krijg je te zien, althans dat wordt gesuggereerd.

145 Whales 1147 whales 3148 whales 4

Dus vanochtend vol goede moed op weg, onderweg ernaar toe een kopje koffie gedronken, daarna check-in bij Whale Watch en daarna briefing voor de nodige veiligheid. Snel nog even een zeeziek pilletje genomen, niet al te ruw weer, golven van 1 meter maar op een vleugel/catamaran weet je het nooit. Tijdens de vaart werd ons alles over de walvis die wij gaan zien verteld, de sperm-whale, de op 3 na grootste walvis die zich alleen ophoudt op zee waar het minimaal 1.000 meter diep is. Aangezien Kaikoura gevestigd is op een plateau en er in de zee een grote kloof zit van 1.000 - 1.500 meter is het nagenoeg altijd zeker dat de sperm-whale er zich ophoudt. Wanneer het oog geen walvissen waarneemt dan gaat men over tot een volledig stille boot en wordt de geluidssonar buitenboord gehangen, daarmee kunnen de walvissen worden gehoord.

IMG_8425IMG_8430IMG_8431IMG_8432IMG_8433IMG_8437IMG_8442IMG_8438IMG_8444

4x is de boot gestopt, 4x werd gedurende 15 minuten de sonar naar buiten gebracht, 4x werd er contact gezocht met de andere boot die een 1/2 uurtje later was vertrokken, 4x werd van koers veranderd, 4x werd ons verteld wat er gaat gebeuren maar........4x zagen wij niets, geen walvissen, geen dolfijnen, geen albatrossen, geen zeerobben. Aangezien Aad ons er nadrukkelijk op heeft gewezen dat de staart op de foto genomen moet worden is dat laatste ons wel gelukt!

IMG_8426IMG_8446

Na deze mislukte jacht op walvissen dan maar naar de zuidpunt en.........wederom zeerobben/honden, Astrid wordt er inmiddels gek van en is nu wel zeehonden moe.

IMG_8448IMG_8451IMG_8459IMG_8450IMG_8462IMG_8460

O ja nog vergeten te melden, alle whale watching vaarten zijn voor de middag geannuleerd met de melding: slecht zicht, wij weten wel beter, er zijn gewoon geen walvissen.