Lake Matheson

14 november 2013 - Lake Matheson, Nieuw-Zeeland

Lake Matheson, in de buurt van de Fox Glacier in Zuid-Westland, is beroemd om zijn weerspiegeld uitzicht op Aoraki / Mount Cook en Mount Tasman. Lange vinnen inheemse paling gedijen in de duisternis van Lake Matheson, die ook is de thuisbasis van vele watervogels. Om deze reden is het meer is een traditionele mahinga kai (voedsel ontmoetingsplaats) voor Maori mensen. Lake Matheson werd gevormd door ijstijd ca. 14.000 jaar geleden. Het is gelegen op de vallei ongeveer 12 km van de huidige Fox Glacier en Aoraki / Mount Cook , de hoogste berg van Nieuw-Zeeland, en Mount Tasman .

Het gebied rond het meer wordt beheerd door het Department of Conservation (DOC) en wordt omgeven door inheemse kahikatea(wit grenen) en rimu (rode dennen) bomen, evenals vlas en een verscheidenheid van Nieuw-Zeeland varen soorten.

De eerste 3 foto's (van Internet) geeft aan hoe het eruit kan zien, Mt Cook spiegelt in de oppervlakte van het meer maar onze foto's laten zie hoe het vandaag was: donker, wolken en regen.

Lake Matheson 1Lake Matheson 2Lake Matheson 3IMG_7964IMG_7966IMG_7967IMG_7970IMG_7972IMG_7973IMG_7976IMG_7974IMG_7977

Dus niet echt uitnodigend om erop uit te gaan, toch de wandeling rondom het meer gedaan. Bij de start van de wandeling, Ruud op de brug, samen op de brug, Astrid op de brug!

IMG_7963IMG_7981IMG_7979

Na terugkomst zagen wij het duidelijke contrast tussen toeristen en kiwi's, een na laatste foto een toerist met muts op en laatste foto 2 kiwi's op slippers en in korte broek, dat alles bij 11 graden.

IMG_7959IMG_7961IMG_7958Later nog naar de Franz Josef Glacier gereden, daar zat alles nog steeds pot dicht. Maar afwachten of het morgenvroeg wel helder is, dan kunnen wij voordat wij naar Hokitika rijden er alsnog een bezoekje aan wagen.