Parkrae Estate, Lake Tekapo

1 november 2013 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

In Mackenzie Country met haar goudbruine pluimgrasland ligt Lake Tekapo. Dit hoogland heeft zijn naam te danken aan een Schot die hier in 1855 zo’n duizend gestolen schapen probeerde te verbergen.
De opvallende blauwe kleur van her water wordt veroorzaakt door rotsmeel, fijngemalen deeltjes die door de gletsjers aan de kop van het meer worden aangevoerd en in het smeltwater blijven zweven.
Taka=slaapmat, po=nacht is de betekenis in het Maori. Het verhaal gaat dat een aantal Maori's hier lagen te slapen, met een schok wakker werden, de slaapmatjes oprolden en vluchtten.

Bij het meer staat aan de oever de Church of the Good Shepherd. Dit kerkje is in 1935 gebouwd ter nagedachtenis aan de eerste boeren uit deze streek en gemaakt van natuursteen en eikenhout.

Vlakbij het kerkje staat sinds 1968 het bronzen beeld van een herdershond. Dit als eerbetoon aan de belangrijke rol die deze dieren spelen in de ontwikkeling van de veehouderij in de bergen.

De route naar Lake Tekapo verraadde al een beetje wat ons te wachten stond, prachtige uitzichten. Alleen hingen er grote grijze, zwarte wolken in de lucht en in de verte zagen wij grote regengordijnen. Tijdens onze boodschappen in Fairlie (volgens Google de laatste supermarkt) was de bui losgebarsten en het klaarde helemaal op. De laatste 40 km waren dan ook grandioos.

IMG_6421IMG_6426IMG_6432IMG_6434IMG_6440IMG_6414

Lake Tepako staat bekend om de kapel en de herdershond, zie verhaal bij hoofdthema van deze locatie. Wij hebben echt schitterende foto's gemaakt.

IMG_6459IMG_6467IMG_6457IMG_6441IMG_6461IMG_6486IMG_6444IMG_6488IMG_6442IMG_6447IMG_6449IMG_6481

Op de Mount John is de sterrenwacht van "The University of Canterbury's Department of Physics and Astronomy" gevestigd omdat Lake Tepako 's nacht werelds helderste hemel heeft en het donkerste plekje op aarde is. (geen lichtvervuiling, er is hier niets)

Het appartement............in een woord: geweldig, het mooiste wat wij tot nu toe hebben gehad:

- fantastisch uitzicht over Lake Tekapo met op de achtergrond de besneeuwde bergen,
- wij kijken uit op de kapel en de herdershond,
- wij zitten dus 3 hoog, geweldig uitzicht, naar alle zijden,
- grote keuken, mooie kamer, fantastisch bed (weer met een elektrische deken erop) met uitzicht op de sterren en een lekkere open haard (deze brandt nu ook) die goed van pas komt omdat de buitentemperatuur rondom het vriespunt ligt.

IMG_6453IMG_6423IMG_6454IMG_6470IMG_6476IMG_6472IMG_6471IMG_6455IMG_6479IMG_6477IMG_6568IMG_6567

​Morgen gaan wij naar Mt Cook (>4.000 meter) en Mt John en als afsluiting duiken wij de hot pools in, direct van de geisers die er blijkbaar ook zijn.